کار تیمی و رهبری تیم :
تیم چیست ؟
در این پست قصد داریم درباره کار تیمی صحبت کنیم . برای این منظور مجبوریم مفاهیم پایه ای را توضیح دهیم . یکی از این مفاهیم پایه ای مفهوم تیم و تیم بودن است . بایستی توجه داشت که انسان ها در بسیاری از امور روزمره به تنهایی قادر نیستند به موفقیت چندانی دست یابند . به طور کلی انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و بسیاری از فعالیت های انسانی در قالب کارتیمی قابل تعریف هستند .
یک تیم را می توان به صورت یک گروه از انسان ها در نظر گرفت که برای انجام کاری با یکدیگر سازمان دهی شده اند و هرکدا از آنها دارای یک وظیفه مشخص می باشند .
دقیق ترین تعریف کار تیمی را از در اینجا مطالعه کنید .
قابل ذکر است که هرگونه کار گروهی را نمی توان یک کار تیمی دانست . در واقع زمانی ما گروهی را تیم می نامیم که دارای هدفی مشخص باشند و برای انجام یک وظیفه بصورت چابک و خلاقانه عمل نمایند . چنین گروهی (که ما آن را تیم می نامیم) از مواجه با مشکلات نمی هراسند ، بلکه از قبل راهکارهایی برای مقابله با مشکلات و خطرات احتمالی در نظر می گیرند .
مزایای کار تیمی :
- تیم ها باعث افزایش کارآیی می شوند .
- کار تیمی باعث حفظ روحیه افراد در مواجه با مشکلات می شود .
- اعضای یک تیم می توانند نقاط ضعف و قدرت یکدیگر را پوشش دهند .
- کار تیمی باعث افزایش میزان مسئولیت پذیری افراد در مقابل یکدیگر و انجام وظایف می شود .
- افزایش توانایی افراد در مواجه با ریسک های مختلف .
- سرعت بیشتر در انجام کارها .
- افزایش راندمان افراد در کار تیمی .
- افزایش ارتباطات و شبکه سازی .
هدف یابی در یک تیم :
اعضای تیم تا زمانی یک تیم محسوب می شوند که دارای یک هدف واقعی و قابل دسترسی باشند . اگر هدف تیم را بسیار بزرگ یا رویایی انتخاب کنیم ممکن است تیم دچار از هم گسیختگی شود . سعی کنید چشم اندازی مشخص را برای تیم مشخص کنید و آن را به تمامی اعضای تیم معرفی کنید .
در هدفیابی ، منابع معتبری را برای خود در نظر بگیرید . بودجه بندی و برنامه زمانبندی از موضوعات مهم در کار تیمی می باشند که بایستی در سند چشم انداز یک تیم مورد توجه قرار گیرند . در کار تیمی سعی کنید واقع گرا باشید و تمامی مشکلات موجود در تیم را با اعضا در میان بگذارید . با توجه به اهداف تیم ، هرکدام از اعضای تیم باید دارای یک نقش موثر و مرتبط باشند .
اهداف یک تیم بایستی به صورت مستمر مورد بازبینی و بروزرسانی قرار گیرند . سرعت تغییرات تکنولوژیکی در سالیان اخیر باعث گردیده است تا بروزرسانی برنامه ها ، یک نیاز همیشگی باشد .
سعی کنید همیشه اهدافی قابل اجرا را برای تیم تان انتخاب کنید امّا همیشه هدفهایی بزرگتر برای تیم تان در نظر بگیرید . این بزرگ شاید در حال حاضر قابل اجرا نباشند امّا باعث می شوند تیم انگیزه لازم برای فعالیت را داشته باشد و هیچ گاه با رخوت و سکون مواجه نشود .
و در پایان …
در کار تیمی همیشه باید پیشرفت و توسعه را مدنظر قرار داد . سعی کنید اعضای تیم را از روند اجرای برنامه ها مطلع کنید . بهتر است به صورت دوره ای به اعضای تیم آمار بدهید (عدد ، رقم ونمودار به تیم ارائه دهید ) . تا آنها بدانند که کارتیمی آنها چه نتیجه ای داشته است و هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارند . در کار تیمی همواره یک استراتژی مشخص را دنبال کنید . این استراتژی به عنوان ابزاری برای رساندن تیم به اهداف عالی تیم می باشد .
نویسنده : مسعود معاونی
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سازگاری شغلی و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمان
سازگاری شغلی یکی از مفاهیمی است که کارکنان یک سازمان در هر موقعیت شغلی با تسلط به آن میتوانند به کسب و کار برای خروج از بحرانها کمک کنند.
نقش فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی تصویری از احساسات، ادراکهای مشترک کارکنان نسبت به سازمان و چگونگی انجام کارها و رفتارهای درون سازمانی خواهد بود.
انواع کنترل سازمانی
کنترل سازمانی به یک مدیر کمک میکند تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد و اهداف سازمان را برآورده سازد.
مراحل مختلف فرآیند کنترل
فرآیند کنترل در هر سازمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا که تضمینکننده موفقیتهای برنامهها در واحدهای مختلف میباشد.
مفهوم و اهمیت کنترل در یک سازمان
میتوانیم بگوییم کنترل در یک سازمان، مقایسه بین بایدها و هستها میباشد. یعنی در برنامهریزی آن چه پیشبینی کردهایم بایدها و مطلوبهای ما است و آن چه انجام شده، هستها و موجودها میباشد
معرفی نظریههای انگیزش در مدیریت
انگیزه را میتوان نیازها، خواستهها، تمایلات یا قوای درونی افراد تعریف کرد. به عبارتی میتوان گفت که هیچ رفتاری را فرد انجام نمیدهد که انگیزه یا نیازی محرک آن نباشد. نظریههای انگیزش در بهبود کیفیت و سبک رهبری، مدیران در یک سازمان نقش دارند.
دیدگاهتان را بنویسید