ابعاد متفاوت بازاریابی مدرن
بازاریابی(marketing) دارای مفهوم گستردهای است. متاسفانه در ترجمه مارکتینگ به فارسی تنها بخشی از مفهوم آن بیان شده است. این در حالی است که بازاریابی مدرن ابعاد گوناگونی را در بر میگیرد که در ادامه ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
آشنایی با ابعاد بازاریابی مدرن
قبل از این درباره مفهوم بازاریابی (مارکتینگ) بصورت مفصل صحبت کردیم اگر با مفهوم بازاریابی آشنایی ندارید توصیه میشود ابتدا این پست را بخوانید.
۱- بازارگرایی
توجه و گرایش به نیاز مشتری و بازار اولین ویژگی بازاریابی مدرن است. مدیران موفق کسانی هستند که سازمان خود را با شرایط روز همگام میسازند. این همگامی زمانی امکانپذیر است که کارکنان و مدیران، گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند و دنبال کنند.
۲- بازارشناسی
شناخت لازمه هر حرکت عاقلانه و هر تصمیم اصولی است. شناخت بازار تلاشی نظامند برای گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به اجزای تشکیلدهنده نظام بازار میباشد.
مهمترین اجزای نظام بازار عبارتند از:
- خریداران بالقوه و بالفعل
- فروشندگان بالقوه و بالفعل
- انبارها و بانکهای اطلاعاتی
- سازمانهای تحقیقاتی
- نظامهای تبلغاتی و مشاورهای
- مجموعهای از قوانین و مقرارت حاکم بر بازار
۳- بازاریابی
یافتن بازار هدف و تقسیمبندی بازارها وپاسخگویی به بازارهای هدف را بازاریابی مینامند. در واقع بازاریابی تلاشی آگاهانه برای تخصیص بهینه منابع و یافتن بازارهای تخصصی میباشد.
۴- بازارسازی
در بازارسازی با آگاهی از وضعیت بازار و یافتن مناسبترین بخشهای آن با توجه به موقعیت و امکانات سازمان به دنبال ایجاد بازارهای جدید و افزایش سهم سازمان میباشیم. بازارسازی یعنی نفوذ در بازرهای جدید، معرفی سازمان و ارائه محصولات یا خدمات به مشتریان بالقوه.
مفهوم بازاریابی آمیخته(محصول، قیمت، توزیع و ترفیع فروش) میتواند به بازاریابان برای ایجاد جایگاه جدید برای بازاریابی مدرن و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار کمک نماید. در مجموع میتوان بازارسازی را ارائه محصولی مناسب به مشتری با قیمتی مطلوب، در محل و زمان مورد نظر نظر مشتری و با استفاده از ابزارهای مناسب تبلیغاتی دانست.
۵- بازارگردی
یک بازاریاب موظف است، آشنایی با تغییرات و تحولات بازار را مدنظر قرار دهد. این آگاهی از طریق شرکت در نمایشگاهها و بازدید از بازار صورت میپذیرد. بازارگردی منجر به تغییر دید و یافتن افقهای تازه برای مدیران بازاریابی میشود.
۶- بازارسنجی
ارزیابی و تحلیل گذشته، حال و آینده از مهمترین نقشهای یک مارکتر است. بازارسنجی جهتدهی حرکتهای سازمان در بازارهای متلاطم آینده است. بازارسنجی هنر اندازهگیری عملکردها، یافتن و اصلاح انحرافها میباشد.
۷- بازارداری
بازارشناسی، بازاریابی و بازارسازی بدون بازارداری بیمعنا است. حفظ شرایط جذاب و ایجاد زمینه با استفاده از تشویق و ترغیب جهت بازگشت مجدد مشتری به خرید بیشتر همراه با افزایش رضایت وی که معمولا با نوآوری و ایجاد ارزشهای جدید توسط بازاریابان ایجاد میشود را بازارداری گویند.
مهمترین ابزار بازارداری برای بازاریابان:
- ارتباط دائمی با مشتریان و سعی بر حفظ مشتریان کنونی
- ارائه خدمات مناسب ومتناسب با شرایط مشتری و بازار
- آگاهی از اقدامات رقبا
- تشویق و ترغیب به خرید بیشتر با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی
در یک کلام میتوان بازارداری را هنر و مهارت راضیسازی مشتریان دانست.
نکات مهم در بازارداری
- آگاهی از رفتار مشتریان
- ارتباط و تعامل با مشتری
- داشتن اطلاعات روانشناختی و جامعهشناسی
- اطلاع از رقبا و وضعیت آنها
- ایجاد ارزش، احترام ومنفعت برای مشتریان
۸- بازار گرمی
تبلیغ و تشویق جهت آگاه ساختن ومتقاعد نمودن برای ارتباط بیشتر مشتری با سازمان و بالطبع خرید محصول یا خدمات را بازارگرمی مینامند. یکی از مهمترین ابزارهای بازارگرمی استفاده از خلاقیت، نوآوری و ابتکارات است.
۹- بازارگردانی
بازارگردانی را باید مدیریت بازار دانست که شامل برنامهریزی، اجرا، و کنترل امور گوناگون بازار دانست که با استفاده از تجربه، دانش، هنر و مهارتهای اداره بازار بدست میآید. بازارگردانی شامل فعالیتهای نظاممند بازارگرایی، بازارشناسی، بازاریابی، بازارسازی، بازارگرمی، بازارسنجی و بازارداری میباشد.
با توجه به ابعادی که برای بازاریابی مدرن عنوان شد واژه کاملی که میتوان برای مارکتینگ به فارسی گفت “مدیریت بازار” میباشد. بنابراین هر زمانی که میگوییم بازاریابی(marketing) منظورمان همان مدیریت بازار میباشد و یک بازاریاب مدرن را باید یک مدیر بازار دانست.
وظایف یک بازاریابی براساس ابعاد مختلف بازاریابی مدرن
یک بازاریاب(markter) با بازار سر وکار دارد و بیش از هر چیزی باید ارکان و فرهنگ بازار را بشناسد تا بتواند با بینش و آگاهی به نیازها و خواستههای بازار پاسخ دهد. وظیفه اصلی یک بازاریاب این است که با دانش و بینش خود مناسبترین روش را برای پاسخگویی به تقاضاها برگزیند.
طرفین موجود در یک بازار ممکن است عملکردهای گوناگونی داشته باشند. وقتی یک طرف از بازار فعالتر باشد معمولا سطوح مختلفی از تقاضاها بوجود میآید. بازاریاب باید بتواند با توجه به شرایط راهکار مناسب را برگزیند.
بازاریاب میتواند در یک بازار هم خریدار و هم فروشنده باشد. در شرایطی که دو طرف یک معامله در صدد مبادله باشند هر دو آنها بازاریاب هستند و وضعیت بازاریابی دوجانبه(Reciprocal marketing) بوجود میآید.
انواع تقاضا در بازاریابی
همانطور که گفته شد یک بازاریاب باید بتواند سطح تقاضا نسبت به یک محصول را در بازار تنظیم نماید. در یک بازر رقابتی ما دارای انواع تقاضا هستیم که با توجه به این تقاضاها استراتژیهای بازاریابی گوناگونی در نظر گرفته میشود. در جدول زیر لیستی از اینتقاضاها و استراتژی مرتبط با آن را مشاهده میکنید.
ردیف | نوع تقاضا | وظیفه بازاریاب | نام استراتژی |
---|---|---|---|
۱ | تقاضای منفی | تبدیل تقاضا | بازاریابی تبدیلی |
۲ | نبودن تقاضا | ایجاد تقاضا | بازاریابی ترغیبی |
۳ | تقاضای پنهان | پرورش تقاضا | بازاریابی پرورشی |
۴ | تقاضای تنزلی | احیا و تجدید تقاضا | بازاریابی احیائی |
۵ | تقاضای فصلی | تبدیل تقاضا | بازاریابی تعدیلی |
۶ | تقاضای کامل | حفظ تقاضا | بازاریابی محافظتی |
۷ | تقاضای بیش از حد | تضعیف تقاضا | بازاریابی تضعیفی |
۸ | تقاضای ناسالم | تخریب تقاضا | بازاریابی مقابلهای |
قبل از این در یک پست به معرفی مفصل این ۸ مدل تقاضا در بازاریابی پرداختهایم که شما میتوانید هم اکنون از طریق لینک مرتبط به مطالعه و بررسی این تقاضاها و استراتژی مرتبط با آن بپردازید.
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سطوح خدمت به مشتری در کسب و کارها
برخورد موثر با اعتراض و نارضایتی در فروش
اعتراض یک مشتری در هنگام فروش یک محصول به او امری طبیعی است زیرا که مشتری در هنگام خرید حس میکند ممکن است با این خرید متضرر شود.
همانند حرفهای ها مشترییابی کنید
یکی از مهمترین بخشها در فرآیند فروش و بازاریابی پیدا کردن مشتری جدید میباشد. کلید موفقیت یک بازاریابی حرفهای مشترییابی موثر میباشد. برای یافتن یک مشتری باید به دنبال اشخاصی بود که به کالا یا خدمات ما نیاز داشته باشند و حاضر به پرداخت بهای آن باشند.
۴ اصل کلیدی برای فروش موفق
فروشندگان موفق در پی بحرانها، یک قدم به عقب بر میگردند، شرایط را از بیرون سنجیذه و مجدد برای رسیدن به یک فروش موفق اقدام میکنند.
تکنیکهای کاربردی در مدیریت فروش
مدیریت فروش یکی از مباحث مهم در بازاریابی است. برخی از فروشندگان موفقتر از دیگران هستند زیرا آنها به درک درستی از قانون پارتو دست یافتهاند.
آشنایی با مفهوم بازاریابی
آشنایی با مفهوم بازاریابی میتواند به محققین و فعالین بازار کمک زیادی بنماید تا بتوانند فضای کسب و کاری بهتری را برای خود ایجاد کنند.
دیدگاهتان را بنویسید