نقش اطلاعات در تصمیمگیری
برای تغییر در شرایط و رسیدن به موقعیت بهتر بایستی از یک نقطه شروع کرد. برای شروع بایستی به یک دانش پایهای درباره آن موضوع رسید. این دانش با تمرکز برروی دادههای خام بدست میآید. در هر فرآیندی بایستی به نقش اطلاعات در تصمیمگیری توجه ویژهای داشت.
به کارگیری اطلاعات در تصمیمگیری
یکی از موضوعات مهمی که در تصمیمگیری بایستی مدنظر قرار گیرد جمعآوری اطلاعات میباشد. جمعآوری اطلاعات یک فرآیند منظم و همیشگی است. تیمها بایستی بعد از جمعآوری اطلاعات آنها را آنالیز کرده و از آن اطلاعات برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. همچنین تیمها میتوانند اطلاعات استخراج شده را با تیمهای دیگر کاری به اشتراک بگذارند.
در تیمهای کاری بایستی ضوابط مشخص و سادهای را برای اشتراکگذاری اطلاعات بین تیمها تدوین کرد. دسترسی به اطلاعات در تیمها باعث میشود تا آنها بتوانند بهترین تصمیمات را در بهترین زمانها بگیرند.
همانطور که تجارت تغییرمیکند، فرآیندهای کاری، روابط بین افراد، مسئولیتها و جریانهای اطلاعاتی نیز باید تغییر کنند تا بتوان امکان توسعه را فراهم آورد. اشتراکگذاری اطلاعات شاه کلید حل مشکلات درون تیمی و بین تیمی در یک سازمان میباشد. در یک تیم بایستی یک ارزیابی از اشتراکگذاری اطلاعات وجود داشته باشد. این ارزیابی اطلاعات در تصمیمگیری میتواند نقش سازندهای را ایفا کند.
اطلاعات عاملی برای افزایش انگیزه در افراد
وقتی ما به اعضای یک تیم اطلاعات بیشتری را میدهیم آنها احساس مسئولیت بیشتری میکنند و سعی میکنند کار خود را با دقت و انگیزه بیشتری انجام دهند. اطلاعات به عنوان نشانهای از قدرت در نظر گرفته میشود و کسانی که اطلاعات بیشتری دارند خود را قدرتمندتر میدانند و به همین دلیل سعی میکنند عملکرد بهتری داشته باشند.
اطلاعات قابل اشتراک گذاری در بین اعضای یک تیم
- نرخ تولید، آمار و ارقام مربوط به کیفیت
- ارائه بازخوردهای مشتری
- بیان مشکلات فعلی سازمان
- ارائه وضعیت رقبا و بازار
- گزارش وضعیت مالی سازمان
اطلاعات عامل اصلی ایجاد اعتماد
اشتراکگذاری اطلاعات باعث ایجاد اعتماد اعضای یک تیم به یکدیگر میشود. همزمان با دریافت اطلاعات توسط گیرنده، یک سیگنال قوی نیز توسط او دریافت میشود. این سیگنال چیزی نیست جزء اعتبار و اعتمادی که به او داده شده است. این موضوع باعث میشود گیرنده اطلاعات احساس ارزش نماید و این احساس باعث تلاش بیشتری در وی خواهد شد.
تیم های موفق سعی در اشتراکگذاری اطلاعات در جوی از اعتماد و احترام را دارند چرا که:
اشتراک اطلاعات، اعتماد را بالا میبرد و روابط سازنده بین اعضای یک تیم را ارتقا میبخشد.
تیمهای کاری چابک این نگرش سنتی را که باید اطلاعات را به صورت محرمانه و مخفی نگهداشت دگرگون ساختهاند. هر چند محرمانگی اطلاعات یک اصل مهم است که بایستی در همه سازمانها رعایت شود، امّا در بسیاری از مواقع میتوان با آزادسازی اطلاعات بین اعضای یک تیم به تصمیمگیری سریع و موثر کمک نمود.
نقش انگیزه در موفقیت فردی و تیمی
و در پایان…
در فرهنگ کار سنتی، نقش افراد تنها انجام وظیفه است. اما در کسب و کارهای چابک، نقش افراد برعهده گرفتن پیامد است. افراد در یک تیم سعی میکنند بهترین اعمال را برای ایجاد یک پیامد مثبت انجام دهند. برای اینکه بتوان یک پیامد مثبت ایجاد نمود نیاز است تا به اطلاعات مختلف دسترسی داشت.
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
سازگاری شغلی و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمان
سازگاری شغلی یکی از مفاهیمی است که کارکنان یک سازمان در هر موقعیت شغلی با تسلط به آن میتوانند به کسب و کار برای خروج از بحرانها کمک کنند.
نقش فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمانی تصویری از احساسات، ادراکهای مشترک کارکنان نسبت به سازمان و چگونگی انجام کارها و رفتارهای درون سازمانی خواهد بود.
انواع کنترل سازمانی
کنترل سازمانی به یک مدیر کمک میکند تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد و اهداف سازمان را برآورده سازد.
مراحل مختلف فرآیند کنترل
فرآیند کنترل در هر سازمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا که تضمینکننده موفقیتهای برنامهها در واحدهای مختلف میباشد.
مفهوم و اهمیت کنترل در یک سازمان
میتوانیم بگوییم کنترل در یک سازمان، مقایسه بین بایدها و هستها میباشد. یعنی در برنامهریزی آن چه پیشبینی کردهایم بایدها و مطلوبهای ما است و آن چه انجام شده، هستها و موجودها میباشد
معرفی نظریههای انگیزش در مدیریت
انگیزه را میتوان نیازها، خواستهها، تمایلات یا قوای درونی افراد تعریف کرد. به عبارتی میتوان گفت که هیچ رفتاری را فرد انجام نمیدهد که انگیزه یا نیازی محرک آن نباشد. نظریههای انگیزش در بهبود کیفیت و سبک رهبری، مدیران در یک سازمان نقش دارند.
دیدگاهتان را بنویسید