موانع ارتباطات بین افراد در یک سازمان

دلایل بسیاری وجود دارد که ارتباطات بین افراد در یک سازمان به درستی شکل نمی‌گیرد. عدم شکل‌گیری ارتباط سازمانی منجر به شکست فعالیت‌های گروهی یا کاهش بهره‌وری افراد می‌گردد. بزرگترین مشکل در عدم برقراری یک ارتباط موثر بین کارکنان این است که مفهوم پیام ارسال شده توسط فرستنده به درک درستی در سمت گیرنده منجر نمی‌شود.

موانع ارتباطات بین افراد در یک سازمان
موانع ارتباطات بین افراد

در هر سازمانی می‌توان شاهد شبکه‌های ارتباطی بود که در آن‌ها به تبادل اطلاعات بین افراد پرداخته می‌شود. ارتباطاتیی که در این شبکه‌ها وجود دارد یا براساس ساختارهای غیررسمی شکل می‌گیرد و یا اینکه براساس ساختارهای رسمی و از طریق فرآیندهای سازمانی شکل می‌گیرند.

معرفی انواع ارتباطات در یک سازمان

انواع موانع ارتباطات در یک سازمان

موانع ذاتی ارتباطات میان افراد در یک سازمان عبارتند از:

۱- ادراکی(شناختی)

هر فرد، حوادث مربوط به خود را برحسب زمنه فرهنگی، اجتماعی و روانی مختص به خودش درک می‌کند. بنابراین هنگام برقراری ارتباط، هرکسی به تصور خود از حادثه مراجعه کرده و در نتیجه موجب تشدید موانع ارتباطات بین افراد می‌گردد.

۲- اجتماعی

افراد به نقش خود در سازمان‌های اجتماعی عادت کرده‌اند. مجموعه‌ای از لغات، اصطلاحات و محدودیت‌های اجتماعی در کنار رفتار و نیازهای اجتماعی متفاوت برقراری ارتباطات بین فردی را مشکل می‌سازد.

۳- ارزش‌های فرهنگی

خصوصیات فرهنگی متفاوت بین اقشار مختلف، خود نوعی مشکل ارتباطی است. برای مثال موانع ارتباطی بین مدیریت و کارگران، به دلیل فرهنگ حاکم بر هر قشر آنقدر بزرگ است که نظر بی‌طرفانه را مشکل می‌سازد.

۴- معانی زبانی

مسائل مربوط به معانی، غالبا در تفسیر اسناد مکتوب پیش می‌آید. بسیاری از خط‌مشی‌ها و رویه‌های مکتوب نیاز به تفسیر شفاهی دارند.

۵- اثر انگیزه

رفع موانع ارتباطی
رفع موانع ارتباطی

مسائل روانی از قبیل هیجانات، خشم، درد و خوشحالی بر تفسیر ما از یک پیام اثر می‌گذارند. برای مثال اگر ما توقع شنیدن یک جواب مشخص را داشته باشیم، این توقع بر روی دریافت پیام تاثیر می‌گذارد یا اینکه اگر پیامی که متعارض با دانش و عقیده ما باشد را معمولا نادیده می‌گیریم.

۶- ارزیابی منابع

آیا منابه پیام قابل اعتماد هستند؟ آیا به واسطه خود پیام می‌توان آن را معتبر دانست و پیام را پذیرفت؟ این گونه ارزیابی‌ها و تردیدها نسبت به منبع پیام در برقراری ارتباط اختلال ایجاد می‌کند.

۷- علائم غیرشفاهی و متناقض

کیفیت صدا، بیان فیزیکی، وضعیت جسمانی و.. می‌تواند به یک ارتباط کمک کند یا آن را با مشکل مواجه سازد.

۸- پارازیت

هر ابزار ارتباطی، ضعف‌هایی دارد. عبارات نامشخص و ساخت ضعیف جملات در ارتباطات کتبی، یا محدودیت‌های بیانی در ارتباطات شفاهی موجب اختلال و ارتباط غیرموثر می‌گردد. همچنین کانال‌های ارتباطی میان افراد، ممکن است پیام را مخدوش کرده یا پارازیت داشته باشند.

آشنایی با نظریه‌های انگیزشی در مدیریت

روش‌های بهبود پیام و حذف موانع ارتباطات بین افراد

برخی از روش‌های غلبه بر موانع ارتباطی عبارتند از:

  • استفاده از بازخورد به معنای بازگشت نتیجه پیام به فرستنده پیام است تا از وضعیت ارسال پیام و نحوه دریافت و درک آن آگاه شود.
  • افشا به معنای دادن اطلاعات مرتبط ومعتبر درباره فرستنده پیام به گیرندگان
  • تشریح پیام
  • استفاده از ارتباطات شفاهی به جای ارتباطات کتبی
  • استفاده از علائم ارتباطی و مهمتر از همه استفاده از زبانی قابل درک برای همه
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت می‌پردازم و سعی می‌کنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
Posts created 51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top