معرفی انواع تقاضا در بازاریابی

مدیر بازاریابی باید علاوه بر نظارت بر محصول، کانال‌های توزیع و بازارسازی، باید بتواند انواع تقاضا در بازاریابی را کنترل کند.

تقاضا در بازاریابی
تقاضا در بازاریابی

یک مدیر در فرآیند بازاریابی با انواع تقاضا مواجه می‌شود. آن‌ها باید مانند سایر مدیران به برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل نیروهای خود بپردازند. علاوه براین از یک مدیر بازاریابی انتظار می‌رود بتواند اهداف بازاریابی سازمان خود را تعیین کنند و برنامه‌ریزی مدوّنی را برای حضور در بازارهای مختلف انجام دهد.

تقاضا و بازاریابی

به طور کلی ایجاد تقاضا برای یک محصول یا خدمت را از جمله وظایف کلیدی یک مدیر بازاریابی می‌دانند. مدیر مارکتینگ در هر مجموعه‌ای باید بتواند مقدار، زمان وخصوصیات تقاضا را طوری هماهنگ کند که سازمان بتواند به اهداف خود برسد.

۸ مدل مطرح از تقاضا در بازاریابی

در هر زمانی ممکن است تقاضایی برای کالا یا خدماتی پایین‌تر، مساوی یا بالاتر از سطح نیاز در جامعه باشد. برهمین اساس ۸ مدل تقاضایی زیر را می‌توانیم تعریف کنیم:

۱- تقاضای منفی

منظور از تقاضای منفی، وضعیتی است که در آن تعداد زیادی از بخش‌های بازار، کالا و خدمات ارائه‌شده را نپذیرند و حتی برای اجتناب از این نوع تقاضا خسارت نیز بپردازند. بنابراین مدیران بازاریابی باید به گونه‌ایی عمل کنند که تقاضاهای منفی را به حالت مثبت تبدیل کنند یا حالت تعادلی بین عرضه و تقاضا برقرار کنند.

۲- عدم تقاضا

تعداد زیادی از کالاهای موجود در انبار فاقد مشتری هستند. در چنین وضعیتی، مدیر بازاریابی باید سعی کند تا هر کالایی را به بازار هدف برساند. ایجاد تغییر در نگرش مصرف‌کنندگان، در توسعه چنین بازارهایی تاثیر دارد.

۳- تقاضای پنهان

جامعه به کالایی نیاز مبرم دارد امّا کالا و خدمات واقعی جهت برطرف شدن نیازها موجود نمی‌باشد. تحقیقات بازار و توسعه کالاها می‌تواند در چنین شرایطی کارساز باشد.

۴- تقاضای کاهشی

نیاز بازار نسبت به قبل کاهش شدیدی می‌یابد. در چنین وضعیتی باید برروی خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری تمرکز بیشتری نمود تا ایرادات بازاریابی پیدا شود. وظیفه مدیر بازاریابی در چنین شرایطی، احیای مجدد تقاضا و برطرف‌کردن موانع می‌باشد.

۵- تقاضای نامنظم

تقاضاهای فصلی از ظرفیت تولیدکنندگان یا خدمات دهندگان بیشترمی‌باشد.در واقع در چنین شرایطی زمان عرضه با زمان تقاضا تناسب ندارد. معمولا استفاده از شیوه‌های نوین انبارداری و ذخیره کالا می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی برطرف نماید.

۶- تقاضای کامل

وضعیتی است که در آن زمان و مقدار تقاضا با زمان و مقدار عرضه تناسب کاملی دارد. قطعا چنین وضعیتی بهترین حالت در بازاریابی می‌باشد و یک مدیر بازاریابی تلاش دارد تا چنین شرایطی را محقق سازد.

۷- تقاضای بیش ازحد

مقدار تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد. مدیر بازاریابی می‌تواند با کاهش تبلیغات یا حتی تبلیغات منفی تقاضا بیش از حد را کنترل کند.

۸- تقاضای ناسالم

وضعیتی است که در آن تقاضا برای کالاهایی وجود دارد که مصرف آن‌ها به صلاح و سلامت مصرف‌کننده نمی‌باشد. در چنین شرایطی مدیر سعی در معرفی کالاهای جایگزین می‌نماید.

جدول زیر به صورت خلاصه این ۸ نوع تقاضا و وظایف مدیر بازاریابی را نمایش می‌دهد.

حالت‌های تقاضاوظایف بازاریابینام رسمی مدل بازاریابی
۱- تقاضای منفیمعکوس کردن تقاضابازاریابی تبدیلی
۲- عدم تقاضاایجاد تقاضابازاریابی تحریک تقاضا
۳- تقاضای پنهانظاهرکردن تقاضابازاریابی ظاهر نمودن تقاضا
۴- تقاضای کندشوندهاحیای تقاضابازاریابی مجدد
۵- تقاضای نامنظمهمزمان کردن تقاضابازاریابی همزمانی تقاضا
۶- تقاضای کاملحفظ تقاضای موجودبازاریابی تقاضاهای ابقایی
۷- تقاضای بیش از حدکاهش تقاضابازاریابی تقاضاهای معکوس
۸- تقاضای ناسالماز بین بردن تقاضاضد بازاریابی
وظایف اساسی یک مدیر بازاریابی براساس تقاضاهای موجود در بازار
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت می‌پردازم و سعی می‌کنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
Posts created 51

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top