سلسله مراتب برنامهها و انواع آنها
برنامه عبارت است از تعیین اهداف کوتاه مدت و راه رسیدن به آنها. به بیان دیگر، برنامه عبارت است از تعهدی برای انجام یک سری عملیات به منظور تحقق اهداف. سلسله مراتب برنامهها کمک میکند تا بهترین برنامهها برای برنامهریزی انتخاب شوند. برنامهها را به دو دسته کلی میتوان تقسیم کرد:
۱- برنامهریزی استراتژیک
این برنامهها برای کسب اهداف جامع سازمان طراحی میشوند و از طریق آنها، ماموریت سازمان که تنها دلیل حیات آن است به اجرا در میآید.
۲- برنامههای عملیاتی(اجرایی-تاکتیکی)
برنامههایی هستند که جزئیات چگونگی اجرای برنامههای استراتژیک را ارائه میکنند. به عبارت دیگر، برنامههای اجرایی از تصمیمات کوتاهمدت تشکیل میشوند که برای استفاده از منابع موجود با توجه به تحولات محیط اتخاذ میگردند. برنامههای عملیاتی خود به دو دسته زیر تقسیم میشوند:
۱- برنامههای یکبار مصرف
اینگونه برنامهها برای کسب اهداف خاص طرحریزی میشوند و پس از به اجرا درآمدن از بین میروند.
۲- برنامههای همیشگی
این برنامهها روشهای استانداردی برای ادارهی وضعیت جاری و وضعیتهای قابل پیشبینی میباشند.
انواع برنامه در سلسله مراتب برنامهها
برنامه برای کارهای آینده بوجود میآید. بنابراین ما با انواع مختلفی از برنامهها مواجهایم. برنامهها عبارتند از:
- ماموریت یا اهداف دوربرد
- اهداف کوتاه مدت
- راهبرد(استراتژی)
- خط مشی(سیاست)
- رویه و مقررات
- برنامههای اجرایی(عملیاتی): عمده، جزئی و پشتیبانی
- بودجه(برحسب واحد پول یا کار)
عدم آگاهی مدیران از تنوع برنامهها، اغلب مشکلاتی را در برنامهریزی ایجاد میکند. درک اینکه ساختن یک کارخانه و تجهیز آن به برنامه نیاز دارد آسان است ولی تشخیص این که تعیین استراتژی نیز خود یک برنامه است، دشوار بنظر میرسد. حالا به معرفی هرکدام از انواع برنامهها میپردازیم:
۱- اهداف دوربرد یا ماموریتها
همه فعالیتها و رفتارهای انسانی هدف دارند. بنابراین فعالیتهای گروهی نیز نمیتواند بدون هدف باشد. اهداف دوربرد یا ماموریتهای یک سازمان نیازمند ویژگیهای خاصی هستند:
- شرح ماموریتها باید مفهوم و روشن باشد. به بیان دیگر هدف ماموریت برای مدیران و کارکنان صریح و روشن باشد.
- ماموریتها باید تعهد، ایثار و علاقه کارکنان را تحریک نماید.
- امکان ترکیب کارهای مختلف در ی ماموریت باید وجود داشته باشد.
- در تنظیم ماموریتها باید از خلاقیت و نوآوری استفاده کرد.
- ماموریتها بایستی تامینکننده اهداف کوتاهمدت و بلندمدت یک سازمان باشند.
- یک ماموریت نبایستی با ساختار سازمانی در تضاد باشد.
۲- اهداف کوتاه مدت
هر سازمانی به یک دستورالعمل واضح از هدفهای کوتاه مدت خود نیاز دارد تا بتواند آن را زیر بنای همهی برنامهریزیهای خود قرار دهد و میزان کارآیی تصمیمهای اتخاذ شده رابراساس آن اندازهگیری کند. تهیه برنامه بدون رعایت اهداف سازمان موجب پراکندهکاری میشود.
هدف عبارت است از بیان نتایج مورد انتظار(شامل کار مشخص و قابل اندازهگیری) در محدوده زمانی خاص و با هزینهای معین.
عوامل مهم در تعیین اهداف
منظور از هدفگذاری، تفکیک ماموریتها یا اهداف دوربرد به اهداف کمّی و کیفی کوتاه مدت است که برای یک واحد و سرانجام یک فرد شاغل قابل اجرا باشد. تعیین هدفهای کمی و کیفی، یعنی تعیین برنامهای که براساس نتایجی باید حصول یابند. در هدفگذاری عملی باید به محاسن زیر توجه داشت:
- سادگی و دقت
- اجتناب از خردهکاری و پراکندهکاری
- تضمین حصول اهداف
- تعیین شاخصهایی برای اندازهگیری هدف
- تعیین چگونگی انجام کار
- محدوده زمانی که کار باید انجام شود
- محاسبه هزینههای مالی و منابع انسانی
۳- استراتژی
استراتژی عبارت است از یک برنامه جامع، واحد و کامل که بر مبنای آن نیل به اهداف اساسی سازمان تضمین میشود. بنابراین تعریف، استراتژی نوعی برنامه است که مقصود یا منظور اصلی سازمان را برحسب خدمتی که به جامعه عرضه خواهد کرد معین مینماید. استراتژی، الگویی برای پاسخ سازمان به محیط اطرافش در طول زمان است.
استراتژی، راهکارهایی را برای افراد و دیگر منابع هر سازمانی برای مواجه شدن با چالشها و مخاطرات ارائه مینماید. استراتژی برای هر سازمانی با توجه به اهداف چندگانهاش، مسیر واحدی معین کرده و به کارگیری منابع را در جهت کسب اهداف جامع هدایت میکند.
۴- تعیین خط مشیها و سیاستها
کلمه خطمشی معمولا برای تعیین بهترین انتخاب در زندگی شخصی یا سازمانی به کار میرود. بنابراین براساس موضوع مورد نظر با انواع خط مشیها مواجهایم:
- خط مشی دولتی
- خط مشی تجاری
- خط مشی شخصی
خط مشی، راهنما و حدودی است که تصمیمهای آتی باید در محدوده آن اتخاذ و معین شود.
سیایت یا خط مشی، یک برنامه عمومی عملی است. به بیان دیگر، نحوه اجرای اهداف به وسیله خط مشی تعیین میشود و حوزهی رفتاری مسئولان اجرایی سازمان را تعیین میکند و در عین حال وسیلهای موثر برای کنترل عملیات است.
ویژگیهای یک خط مشی
خط مشی باید دارای ویژگیهای زیر میباشد:
- طراحت و وضوح
- قابلیت اجرایی
- قابلیت انعطاف
- جامعیت
- هماهنگی
- استدلال پذیر بودن
- قابل تفکیک بودن از قوانین
- مدون و مکتوب بودن
موقعیت تصمیمگیری چیست؟
۵- انواع سیاستها، رویه ها و روشها و قوانین
سیاستها به سه دسته کلی تقسیم میشوند:
- سیاستهای اساسی
- سیاستهای کلی
- سیاستهای واحدی
سیاستهای اساسی، مبنای سیاستهای کلیاند و سیاستهای کلی به نوبهی خود مبنای سیاستهای واحدی میباشند. رویهها، محدودتر از سیاستها میباشند و جریان عملیات را در مدیریت مشخص میسازند. رویهها، یک برنامه زمانبندی شده برای انجام فعالیتهای آتی هستند.
رویه، راهنمای واقعی عمل است تا تفکر
روشها، نحوه اجرای جدول زمانبندی رویه را تعیین میکنند. در واقع یک اقدام را میتوانیم رویه بدنیم و توالی رویهها را روش مینامیم. قانون رویههای ثابت و مدونی شده در هر سازمانی هستند. یک خط مشی، به مدیر حق انتخاب میدهد و قانون به مدیر حق قضاوت براساس مستندات را میدهد.
۶- بودجه
بودجه یکی از ابزارهای مهم کنترل است و معمولا آن را برنامهریزی عددی میگویند زیرا ماهیتی کمّی دارد. بودجه برنامهای است که در قالب آمار و ارقام بوجود میآید و به راحتی میتواند نشاندهنده میزان تعهدات یک شرکت یا سازمان باشد.
طول عمر یک برنامه
یکی از مهمترین سئوالاتی که ذهن مدیران را درگیر خود میکند، طول عمر یک برنامه است. یک برنامه میتواند کوتاهمدت یا بلندمدت باشد. در بعضی از موارد ممکن است یک برنامه هفتگی طراحی شود، گاهی ممکن است برنامههای سالیانه یا چندین ساله طراحی شود.
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با مدیریت فرآیندهای کسب و کار
مدیریت فرآیندهای کسب و کار(Business Process Management) را یک روش سازمانیافته به منظور تعریف، طراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازهگیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسب و کاری مکانیزه و غیر مکانیزه دانست که به دنبال دستیابی به نتایج هدفگذاری شده همسو با اهداف استراتژیک سازمان میباشد.
برنامه ریزی تجاری و جایگاه آن در کسب وکارهای امروزی
در برنامهریزی تجاری، بایستی به نیازهای بازار و مشتریان توجه نمود. شناسایی درست بازار و رقبا میتواند یک کسب و کار را رشد دهد.
۱۰ دام در برنامهریزی موفق
آشنایی با مراحل برنامهریزی
بررسی فرآیند برنامه ریزی و دلایل پویایی آن
برنامه ریزی چیست ؟
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام استاد بزرگ مهر از نوشته های دلنشین وآموزنده تان مستفید شدیم خداوند عزت نصیب تان نماید.