برنامه ریزی تجاری و جایگاه آن در کسب وکارهای امروزی
امروزه کسب و کارها برای موفقیت نیازمند چابکی و انعطافپذیری بالایی هستند. کسب و کارهای کوچک و متوسط به خوبی اهیت برنامهریزی و رعایت آن را در بهبود عملکردشان درک کردهاند. به همین دلیل آنها به برنامه ریزی تجاری به عنوان یک اهرم حیاتی برای موفقیت خود مینگرند.
در برنامهریزی تجاری، بایستی به نیازهای بازار و مشتریان توجه نمود. شناسایی درست بازار و رقبا میتواند یک کسب و کار را رشد دهد. مهمترین نکته در بازاریابی تجاری این است که هر شرکتی یا هر مدیری میتواند برای موفقیت سازمان تحتامر خود برنامهایی ویژه را طرحریزی کند. عدم محدودیت در طراحی برنامهها باعث میشود تا تنوعی در شیوههای مدیریتی را شاهد باشیم.
ابعاد برنامه ریزی تجاری
در برنامه ریزی تجاری بایستی به ابعاد مختلفی توجه داشت و در واقع ابعادی که در ادامه معرفی میشوند میتوانند دیدگاههای مختلفی را برای بررسی یک برنامه فراهم آورند. این ابعاد عبارتند از:
- موضوعات
- عوامل
- ابعاد زمانی
- واحدهای زمانی
- مختصات زمانی
البته میتوان ابعاد دیگری را هم برحسب شرایط یک سازمان تعریف کرد این ابعاد عبارتند از:
- سبکهای مدیریتی
- شیوههای بازاریابی الگوهای توزیع
- شرایط بازار و رقبا
- مدیریت تولید و قیمت گذاری
- نیازسنجی مشتری
باید توجه داشت که برنامه ریزی در حوزههای تخصصی کاری مشکل و پیچیده است. برنامهریزی تجاری چون تمامی این ابعاد را در بر میگیرد به نسبت پیچیدگی بالایی دارد. برای اینکه یک بیزینس پلن بتواند موفق شود بایستی تمامی مدیران ارشد، میانی و عملیاتی یک سازمان بر روی کلیّات آن توافق داشته باشند.
نقش خلاقیت در برنامه ریزی تجاری
در بازاریابی تجاری به دنبال افزایش تقاضا در دریافت خدمات یا خرید محصولات توسط مشتریان یا عناصر حاضر در زنجیره تامین هستیم. به همین دلیل مدیران سعی میکنند با انواع برنامهریزیها، مشتریان را ترغیب به خرید بیشتر کنند. داشتن خلاقیت در برنامهریزی تجاری میتواند موجب ترفیع جایگاه یک برند شود.
برای افزایش خلاقیت در بازاریابی، به مشتریان خود فکر کنید و سعی کنید خود را در موقعیت آنها قرار دهید. شما نباید هرگز مشتریان خود را گمراه کنید و باید محصولاتی مطابق با نیاز آنها را ارائه کنید. محترم شمردن و توجه به احساسات مشتریان دو اصل پایهایی در بازاریابی مدرن میباشد.
چگونه خلاق شویم و خلاقیت خود را بروز دهیم؟
بررسی انواع استراتژیها در برنامه ریزی تجاری
در بازاریابی تجاری میتوان برای پیشبرد اهداف، استراتژیهای مختلفی را در نظر گرفت. در ادامه به معرفی چند استراتژی بازاریابی مطرح میپردازیم:
- بازاریابی رابطهایی: بسیاری از کسب و کارها بر ایجاد ارتباطات نزدیک و صمیمی با مشتریان خود تاکید دارند.
- بازاریابی دهان به دهان: در این شیوه، کسب وکارها سعی میکنند تا مشتریان خود راوی تجربیاتشان از محصولات یا خدمات مورداستفاده باشند.
- بازاریابی مخفی: بعضی اوقات یک برند به صورت عامدانه همه چیز درباره یک محصول را به متریان خود نمیگوید. کشف ویژگیهای مخفی باعث وزوز و همهمه میشود.مثل تیزری از یک فیلم سینمایی که همه چیز را به شما نشان نمیدهد، امّا شما را ترغیب به مشاهده کامل فیلم میکند.
- بازاریابی رویدادی: معرفی محصولات یا خدمات در رویدادهای مختلف صورت میپذیرد.
- بازاریابی محتوا: انتشار محتوایی مرتبط با موضوع برنامههای تجاری باعث جلب توجه مخاطبان و حرکت آنها به سمت یک کسب و کار میشود. بازاریابی محتوایی از شیوههای بازاریابی درونگرا محسوب میشود.
آشنایی با مفهوم و کاربر استراتژی
انتخاب استراتژی در بازاریابی به ماهیت یک کسب و کار و شرایط آن هم بستگی دارد. برخی اوقات میتوان از چندین استراتژی یا ترکیبی از آنها برای موفقیت بیشتر استفاده کرد.
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
آشنایی با مدیریت فرآیندهای کسب و کار
مدیریت فرآیندهای کسب و کار(Business Process Management) را یک روش سازمانیافته به منظور تعریف، طراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازهگیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسب و کاری مکانیزه و غیر مکانیزه دانست که به دنبال دستیابی به نتایج هدفگذاری شده همسو با اهداف استراتژیک سازمان میباشد.
دیدگاهتان را بنویسید