معرفی انواع تقاضا در بازاریابی

مدیر بازاریابی باید علاوه بر نظارت بر محصول، کانال‌های توزیع و بازارسازی، باید بتواند انواع تقاضا در بازاریابی را کنترل کند.

تقاضا در بازاریابی
تقاضا در بازاریابی

یک مدیر در فرآیند بازاریابی با انواع تقاضا مواجه می‌شود. آن‌ها باید مانند سایر مدیران به برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل نیروهای خود بپردازند. علاوه براین از یک مدیر بازاریابی انتظار می‌رود بتواند اهداف بازاریابی سازمان خود را تعیین کنند و برنامه‌ریزی مدوّنی را برای حضور در بازارهای مختلف انجام دهد.

تقاضا و بازاریابی

به طور کلی ایجاد تقاضا برای یک محصول یا خدمت را از جمله وظایف کلیدی یک مدیر بازاریابی می‌دانند. مدیر مارکتینگ در هر مجموعه‌ای باید بتواند مقدار، زمان وخصوصیات تقاضا را طوری هماهنگ کند که سازمان بتواند به اهداف خود برسد.

۸ مدل مطرح از تقاضا در بازاریابی

در هر زمانی ممکن است تقاضایی برای کالا یا خدماتی پایین‌تر، مساوی یا بالاتر از سطح نیاز در جامعه باشد. برهمین اساس ۸ مدل تقاضایی زیر را می‌توانیم تعریف کنیم:

۱- تقاضای منفی

منظور از تقاضای منفی، وضعیتی است که در آن تعداد زیادی از بخش‌های بازار، کالا و خدمات ارائه‌شده را نپذیرند و حتی برای اجتناب از این نوع تقاضا خسارت نیز بپردازند. به عنوان مثال هیچ رغبتی برای پیام‌رسان های داخلی نسبت به نمونه خارجی وجود ندارد.

وظیفه بازاریاب: بازاریاب باید به شناخت علل و دلایل مقاومت بازار در برابر محصول یا خدمت بپردازد و با معرفی ارزش‌های کالایی به کمک بازاریابی تعدیلی میزان تقاضاها را از حال منفی به مثبت ببرد.

۲- عدم تقاضا(تقاضای صفر)

تعداد زیادی از کالاهای موجود در انبار فاقد مشتری هستند. این نوع تقاضا به سه دلیل زیر بوجود می‌آید:

  1. محصولات به ظاهر بی‌ارزش هستند مثل کاغذهای باطله
  2. محصولات با ارزش ولی غیرقابل استفاده هستند مانند کولر در مناطق سردسیر
  3. محصولات تازه به بازار عرضه شده‌اند و مشتریان اطلاعاتی از وجود آن‌ها ندارند.

وظیفه بازاریاب: با کمک بازاریابی ترغیبی و افزایش آگاهی، تغییر نگرش و یافتن بازارهای جدید میزان تقاضا را افزایش دهد.

۳- تقاضای پنهان

جامعه به کالایی نیاز مبرم دارد امّا کالا و خدمات واقعی جهت برطرف شدن نیازها موجود نمی‌باشد. تحقیقات بازار، تولید محصولات نورآورانه و توسعه خدمات زیرساختی می‌تواند موقعیت‌هایی ارزشمند را برای بازاریابان بوجود آورد.

وظیفه بازاریاب: با کمک بازاریابی پرورشی به ارائه محصول یا خدمات مورد نیاز مشتریان بپردازد.

۴- تقاضای کاهشی

نیاز بازار نسبت به قبل کاهش شدیدی می‌یابد. دلیل این موضوع می‌تواند عدم توجه کافی به نیازهای بازار باشد. مثلا کاهش خریدار فرش دستباف ایرانی یا کاهش دانشجو در یک رشته خاص

وظیفه بازاریاب: بازاریاب با کمک بازاریابی مجدد باید برروی خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتری تمرکز بیشتری نماید تا ایرادات بازاریابی پیدا شود. یافتن پیشنهادات جدید برای ارائه مشتریان یک راهکار مناسب در چنین شرایطی خواهد بود.

۵- تقاضای نامنظم(فصلی)

تقاضاهای فصلی از ظرفیت تولیدکنندگان یا خدمات دهندگان بیشترمی‌باشد.در واقع در چنین شرایطی زمان عرضه با زمان تقاضا تناسب ندارد.

وظیفه بازاریاب: با کمک بازاریابی تعدیلی باید به تغییر الگوی تقاضاهای بازار بپردازد و سعی کند زمان عرضه و تقاضا را با یکدیگر منطبق کند. معمولا استفاده از شیوه‌های نوین انبارداری و ذخیره کالا می‌تواند این مشکل را تا حدود زیادی برطرف نماید.

۶- تقاضای کامل

وضعیتی است که در آن زمان و مقدار تقاضا با زمان و مقدار عرضه تناسب کاملی دارد. قطعا چنین وضعیتی بهترین حالت در بازاریابی می‌باشد و یک مدیر بازاریابی تلاش دارد تا چنین شرایطی را محقق سازد.

وظیفه بازاریاب: مهمترین کار حفظ کارآیی فعالیت‌های بازاریابی و شناخت عوامل فرسایشی بوسیله بازاریابی محفاظتی می‌باشد.

۷- تقاضای بیش ازحد

در این وضعیت سطح تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد. به گونه‌ای که بازاریاب نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشد مانند ازدحام گردشگران در نوروز

وظیفه بازاریاب: مدیر بازاریابی می‌تواند با کاهش تبلیغات یا حتی تبلیغات منفی تقاضا بیش از حد را کنترل کند. دلسرد کردن مشتریان به طور عام یا خاص برای همیشه یا موقتی راهکاری هست که توسط بازاریابی تضعیفی یا وارونه دنبال می‌شود.

۸- تقاضای ناسالم

وضعیتی است که در آن تقاضا برای کالاهایی وجود دارد که مصرف آن‌ها به صلاح و سلامت مصرف‌کننده نمی‌باشد مانند مصرف سیگار یا مواد مخدر.باید توجه داشت یکی از وظایف بازاریابان مدیریت تقاضا می‌باشد.

وظیفه بازاریاب: در چنین شرایطی مدیر سعی در معرفی کالاهای جایگزین می‌نماید. در بازاریابی مقابله‌ای با تخریب تقاضا و عدم فروش محصول یا خدمت مورد انتظار سعی می‌شود تا بر روی رفتار مصرف‌کننده تغییر ایجاد شود.

جدول زیر به صورت خلاصه این ۸ نوع تقاضا و وظایف مدیر بازاریابی را نمایش می‌دهد.

حالت‌های تقاضاوظایف بازاریابینام رسمی مدل بازاریابی
۱- تقاضای منفیمعکوس کردن تقاضابازاریابی تبدیلی
۲- عدم تقاضاایجاد تقاضابازاریابی تحریک تقاضا
۳- تقاضای پنهانظاهرکردن تقاضابازاریابی ظاهر نمودن تقاضا
۴- تقاضای کندشوندهاحیای تقاضابازاریابی مجدد
۵- تقاضای نامنظمهمزمان کردن تقاضابازاریابی همزمانی تقاضا
۶- تقاضای کاملحفظ تقاضای موجودبازاریابی تقاضاهای ابقایی
۷- تقاضای بیش از حدکاهش تقاضابازاریابی تقاضاهای معکوس
۸- تقاضای ناسالماز بین بردن تقاضاضد بازاریابی
وظایف اساسی یک مدیر بازاریابی براساس تقاضاهای موجود در بازار

من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت می‌پردازم و سعی می‌کنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
Posts created 59

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top