آشنایی با مراحل برنامه‌ریزی

برای اینکه بتوانیم در یک فعالیت موفق شویم بایستی برنامه‎ریزی داشته باشیم. یک برنامه‎ریزی موفق دارای مراحل مختلفی است. در ادامه با مراحل برنامه‎ریزی آشنا می شویم.

قبل از این درباره تعریف برنامه‎ریزی در یک پست مفصل صحبت کرده ایم

مراحل برنامه‎ریزی

۱-آگاهی از مشکلات و فرصت ها

مراحل برنامه‎ریزی
مراحل برنامه‎ریزی

هرچند که معمولا شناخت مشکلات و فرصت ها، قبل از شروع فرآیند برنامه‎ریزی صورت می گیرد. امّا واقعیت این است که شناخت درست مشکلات و فرصتها اولین گام برنامه‎ریزی می باشد.

در یک برنامه‎ریزی صحیح بایستی به مسائل اقتصادی، سیاسی، رقابت بازار، فناوری و… توجه کرد. برای اینکه بتوانیم برنامه‎ریزی دقیقی داشته باشیم باید قبل از شروع یک فعالیت به سئوالات گوناگونی که در حوزه فرصت ها و چالش ها مطرح می شوند پاسخ دهیم.

۲-تعیین اهداف کوتاه مدت

در دومین مرحله برنامه‎ریزی بایستی اهداف کوتاه مدت برای کل سازمان یا تک‎تک واحدهای آن تعیین شود. در تعیین اهداف بایستی به استراتژی، خط‎مشی، رویه، قوانین، بودجه و برنامه زمان‎بندی توجه نمود. اهداف سازمانی به ماهیت برنامه ها جهت می دهد.

۳-کسب اطلاعات درباره فعالیت های مدنظر

برنامه داشتن به تنهایی نمی‎تواند برای موفقیت راهگشا باشد. بلکه بایستی فعالیتهای مرتبط با یک برنامه شناسایی شود. برای اجرای درست فعالیت‎ها باید به تجارب قبلی توجه داشت. همچنین داده‎های اطلاعاتی می توانند شیوهای اجرای درست برنامه‎ها را نشان دهند.

۴- دسته‎بندی و تحلیل اطلاعات

یک برنامه تنها با کمک آنالیز اطلاعات پیشرفت خواهد نمود. شناخت روابط بین مسائل گوناگون می‎تواند به برنامه‎ریزی روحی مجدد ببخشد. طبقه‎بندی اطلاعات باعث حفظ محرمانگی سازمان و دسترسی آسان‎تر افراد مجاز به اطلاعات می‎شود.

۵-تعیین فرضیه‎ها و شناخت موانع

در هرکاری یک سری فرضیه وجود دارد. تعیین این فرضیه‎ها و موانع احتمالی بر سر راه آنها می تواند برنامه‎ریزی را قدرتمندتر نماید.

۶-تعیین جایگزین‎ها

ممکن است یک برنامه به نتیجه مطلوب نرسد یا یک شیوه اجرایی نتواند اهداف مدنظر را برآورده کند. در برنامه‎ریزی بایستی برای هر موضوعی یک جایگزین منطقی در نظر گرفت تا در مواقع اضطراری امکان جایگزینی آن وجود داشته باشد.

۷-زمان‎بندی

یک از حیاتی‎ترین مراحل برنامه‎ریزی ، زمانبندی می باشد. یک برنامه هنگامی دارای ارزش خواهد بود که دارای یک جدول زمانی مشخص برای اجرا باشد. برنامه‎های بدون زمان‎بندی ضمانت اجرایی لازم را نخواهند داشت.

۸-بودجه‎بندی

بیان برنامه با ارقام و اعداد می تواند آگاهی لازم را به مدیران بدهد. منظور از بودجه‎بندی نشان‎دادن حال و روز، یک برنامه می باشد. یک برنامه دارای بودجه‎بندی دقیق، می‎تواند میزان پیشرفت کار را به درستی نشان دهد.

آشنایی با مفهوم دانش، مدیریت دانش و تولید دانش

این نوشته در اصول مدیریت, مدیریت برنامه ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *