آشنایی با فرآیند تصمیم گیری

قبل از این در پستی دیگر تصمیم‌گیری را به صورت کامل تعریف کردیم و در مورد تاثیر آن بر روی مدیریت در سازمان‌ها صحبت کردیم. در این پست قصد داریم تا به بررسی فرآیند تصمیم گیری بپردازیم.

معرفی اجزای فرآیند تصمیم گیری

تصمیم‌گیری نقش مهمی در موفقیت‌های سازمانی یا شخصی دارد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تصمیم گرفتن یک فرآیند است، یعنی یک نقطه شروع و یک نقطه پایانی دارد. در ادامه به معرفی اجزای کلیدی فرآیند تصمیم گیری می‌پردازیم.

معرفی اجزای مختلف در فرآیند تصمیم گیری
معرفی اجزای مختلف در فرآیند تصمیم گیری

۱- تعریف مسئله یا فرصت(Definition)

معمولا باید یک چالش یا موقعیت خاصی پیش بیاید تا فرآیند تصمیم‌سازی شروع شود. در بسیاری از اوقات تعریف درستی از مسئله یا مشکل نداریم و همین موضوع موجب می‌شود تا تصمیمات درستی نگیریم. مسئله‌یابی یک هنر و تکنیک است که باید مدیران به آن تسلط داشته باشند و با تمارین پیوسته این مهارت را در خود تقویت کنند. حل مشکلات مهمترین وظیفه فرآیند تصمیم گیری می‌باشد.

۲- تعیین عوامل قابل کنترل یا قابل کنترل(Election)

در فرآیند تصمیم گیری بسیاری از مسائل در کنترل ما هستند امّا مسائلی هم وجود دارند که غیرقابل کنترل می‌باشند. شناسایی عوامل کنترل‌پذیر یا غیرقابل کنترل می‌تواند ریسک تصمیمات را به شدّت کاهش دهد.

۳- جمع‌آوری اطلاعات مرتبط(Collection)

فرآیند تصمیم گیری
فرآیند تصمیم گیری

امروزه داده‌ها و اطلاعات می‌توانند نقش مهمی را در تصمیم‌سازی ایفا کنند. جمع‌آوری درست اطلاعات مرتبط با یک مسئله یا فرصت موضوع مهمی می‌باشد. معمولا در سازمان‌های بزرگ از سیستم‌های تصمیم یار برای اجرای بهتر فرآیند تصمیم گیری استفاده می‌شود. قبلا در این پست به نقش اطلاعات در تصمیم گیری پرداخته ایم.

۴- شناسایی بهترین گزینه‌ها(Identification)

در هنگامه‌ی تصمیم‌گیری ما با گزینه‌های مختلفی مواجه هستیم. تعیین بهترین گزینه‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری اهمیّت بسیاری دارد زیرا که می‌تواند موفقیت را تضمین کند.

۵- توسعه و اجرای تصمیم(Development)

در بسیاری از اوقات ما تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم امّا برای اجرای این تصمیمات اراده کافی نداریم. پیگیری یک تصمیم و اجرای تمامی فرآیندهای مرتبط با آن از اهمیّت بسیاری برخوردار است. برخی از تصمیمات موقعیت‌های جدیدی را بوجود می‌آورند که نیاز به تصمیم‌سازی‌های جدیدتری دارند.

۶- ارزیابی تصمیم(Evaluation)

کسب و کارهای امروز با تغییرات زیادی مواجه می‌شوند بنابراین نیاز است تا تصمیمات به صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار گیرند و تغییرات لازم در آن‌ها بوجود آید. ارزیابی فرآیندهای تصمیم گیری می‌تواند فرصت‌های پنهانی را به مدیران نشان دهد. بهبود و اصلاح پیوسته امور موجب خواهد شد تا کارآیی و بهره‌وری در سازمان‌ها به شکل قابل توجهی بهبود یابد و مدیران با چالش‌هایی مدیریتی کمتری مواجه شوند.

من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت می‌پردازم و سعی می‌کنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
Posts created 53

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top