جستجو برای:
  • خانه
  • مجله خبری
    • اصول مدیریت
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت کارآفرینی
    • مدیریت ارتباطات
  • آخرین محصولات
 
  • 09338293895
  • moaveni1@gmail.com
مدیر فردا
  • خانه
  • مجله خبری
    • اصول مدیریت
    • مدیریت بازاریابی
    • مدیریت کارآفرینی
    • مدیریت ارتباطات
  • آخرین محصولات
0

ورود و ثبت نام

وبلاگ

مدیر فردا > مجله خبری > پژوهش عملیاتی > روش‌های تحقیق در مدیریت

روش‌های تحقیق در مدیریت

2020-10-31
ارسال شده توسط مسعود معاونی
پژوهش عملیاتی
4.54k بازدید

برای اینکه بتوانیم در یک سازمان مدیریت موثر را برقرار کنیم باید با روش‌های تحقیق آشنا باشیم. تحقیق در مدیریت به روش‌های گوناگونی صورت می‌پذیرد. در این جّستار کوتاه قصد داریم تا به معرفی ۵ روش تحقیقاتی مطرح در علم مدیریت بپردازیم.

سطوح پنج گانه روش‌های تحقیق در مدیریت

براساس سطوح پنج‌گانه زیر هرچه به سطوح پایانی نزدیکتر می‌شویم درجه علمی تحقیق بهتر و مطالعات مدون‌تری را شاهد خواهیم بود.

سطح اول: سرگذشت یا نظریه‌های مدیران موفق

یکی از روش‌های یادگیری مسائل مدیریتی، شنیدن نکات برجسته از سرگذشت مدیران موفق است. اینگونه سرگذشت‌های مفید فراوان می‌باشند ولی از اینکه مدیران همه‌ی حوادث را به یاد داشته باشند و همچنین از میزان مطابقت داشتن وضعیت حوزه مدیریتی آن‌ها باما، نمی‌توان چندان مطمئن بود.

سطوح پنجگانه روش‌های تحقیق در مدیریت
سطوح پنج‌گانه روش‌های تحقیق در مدیریت

سطح دوم: مطالعات موردی

روش دیگر کسب اطلاعات از طریق مطالعات موردی(Case Study) می‌باشد. در این شیوه محقق به سازمان می‌رود و آنچه را می‌بیند ثبت می‌کند. این روش عینی‌تر از شیوه قبلی است ولی نمی‌توان مطمئن بود که سازمان مورد مطالعه، می‌تواند نمونه‌ای برای سازمان‌های دیگر باشد. در این روش هر چه تعداد سازمان‌های مورد مطالعه بیشتر باشد نتایج علمی‌تر است.

سطح سوم: جمع‌آوری منظم داده‌ها

در این روش تحقیق، از پژوهش‌های متعدد و استنداردهای معینی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده می‌شود. در این روش تحقیقی، نمونه‌گیری‌های دقیقی از مدیران و سازمان‌ها انجام می‌شود و روش‌های تحقیقی چندگانه‌ای به کار می‌رود.

سطح چهارم: مطالعات آزمایشگاهی

پژوهشگر در این روش، تلاش می‌کند متغییرهای زیادی را ثابت فرض کند و ممکن است از فن شبیه سازی با کمک رایانه استفاده کند یا مطالعه‌ی چگونگی تصمیم‌گیری مدیران در یک محیط آزمایشگاهی را به کار برد. این بررسی‌ها اگر بوسیله افراد آموزش دیده انجام شود، می‌تواند از سطح سوم با ارزش‌تر باشد.

سطح پنجم: بررسی‌های میدانی

بهترین نوع تحقیق، اقدام به تجربه‌ی عملی در یک سازمان واقعی می‌باشد. اینگونه تحقیقات بسیار معدود است زیرا معمولا مدیران شرکت‌ها و سازمان همکاری کاملی را با محققین نمی‌نمایند.

معرفی انواع سطوح مدیریت در یک سازمان

اشتراک گذاری:
درباره مسعود معاونی

من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت می‌پردازم و سعی می‌کنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.

نوشته های بیشتر از مسعود معاونی
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
در اینستاگرام
ما را دنبال کنید!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
نوشته‌های تازه
  • چگونه طراح گرافیک شویم؟ | آشنایی با مسیر شغلی گرافیک 2025-04-04
  • آشنایی با مسیر شغلی برنامه نویسی 2023-09-26
  • ارزیابی نیروی انسانی با معیارهای HR 2023-06-10
  • مصاحبه استخدامی؛ راهکارهای برای گلچین نیروهای متخصص 2023-05-23
  • سازگاری شغلی و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمان 2023-01-05
  • ۱۰ راهکار برای مدیریت استارتاپ‌های ایرانی 2021-10-27
  • سطوح خدمت به مشتری در کسب و کارها 2021-02-15
  • برخورد موثر با اعتراض و نارضایتی در فروش 2021-02-14
  • همانند حرفه‌ای ها مشتری‌یابی کنید 2021-01-27
  • ۴ اصل کلیدی برای فروش موفق 2021-01-25
  • تکنیک‌های کاربردی در مدیریت فروش 2021-01-18
  • ابعاد متفاوت بازاریابی مدرن 2021-01-17
  • آشنایی با مفهوم بازاریابی 2021-01-11
  • ۱۰ ترند برتر مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ 2020-12-26
  • رشد در سازمان‌های نوپا 2020-11-08
  • روش‌های تحقیق در مدیریت 2020-10-31
  • نقش فرهنگ سازمانی 2020-10-27
  • انواع کنترل سازمانی 2020-09-22
  • مراحل مختلف فرآیند کنترل 2020-08-15
  • مفهوم و اهمیت کنترل در یک سازمان 2020-08-05
دسته‌ها
  • اخبار
  • اصول مدیریت
  • پژوهش عملیاتی
  • علم داده
  • مدیریت آموزشی
  • مدیریت ارتباطات
  • مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت بحران
  • مدیریت برنامه
  • مدیریت پروژه
  • مدیریت خانه داری
  • مدیریت کارآفرینی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • مسیر شغلی
تقویم
جولای 2025
ش ی د س چ پ ج
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« آوریل    
برچسب ها پررنگ شده
آشنایی با فرآیند تصمیم سازی آموزش مدیریت ازدواج وجوانان استخدام استراتژی چیست ؟ اصول برنامه ریزی برنامه ریزی برنامه‎ریزی تئوری های تصمیم گیری تصمیم سازی تصمیم گیری تعریف استراتژی تیم سازی تیم های چابک خانواده خلاقیت رهبری تیم سبک زندگی ایرانی- اسلامی شناخت وظایف مدیر طرح ریزی فرآیند برنامه ریزی فرآیندهای تصمیم گیری مدیریت مدیریت اصولی مدیریت اقتضایی مدیریت تیم مدیریت خانواده مدیریت ریسک مدیریت علمی مدیریت فرآیندی مدیریت و برنامه ریزی مدیریت چیست؟ مصاحبه مکاتب مدیریتی مکتب نئوکلاسیک مکتب کلاسیک نشریه مدیر فردا نظارت نظریه بوروکراسی در مدیریت نگرش سیستمی وظایف مدیر ویژگی های استراتژی کاربرد استراتژی کارتیمی کنترل
تمامی حقوق برای سایت مدیرفردا محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت