نقش تیمسازی در موفقیت کسب و کارها
امروزه در کسب وکارهای نوپا اهمیت کار تیمی برهمگان عیان گردیده است. پیچیدگی فرآیندهای کاری باعث شده است تا انجام کارها به صورت تیمی نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. رشد یک کسب و کار تا حدود زیادی به تیمسازی مناسب بستگی دارد. برای ایجاد یک تیم موفق ومنسجم نیاز به دانش و بینش بسیاری میباشد.
مزایای تیمسازی
شکست در تیمها باعث میشود تا افراد سعی کنند امور مختلف را به صورت کلی و انفرادی انجام دهند. تیمسازی میتواند در سطح یک سازمان یا استارتآپ مزایای بیشماری را رغم بزند. این مزایا عبارتند از:
- به کارگیری همه نظرات و عقاید اعضا در کار
- استفاده مناسب از وقت و توان همه اعضا
- ایجاد رضایت در نیروهای کار و بهبود کارآیی نیروی انسانی
- استفاده از اطلاعات مشترک در بخشهای مختلف کار
- بهبود سطح اعتماد بین اعضای مختلف یک تیم
- ایجاد آزادی عمل بیشتر برای تیمهای کاری مختلف
- استفاده از مهارتهای خود مدیریتی برای گرفتن تصمیمات سریع و عملیاتی در تیمهای چابک
ایجاد تیم سطح برتر
برای موفقیت در کار تیمی بایستی یک تیم سطح برتر ایجاد کرد. در یک تیم سطح برتر همه اعضا به دنبال بهبود عملکرد و تواناییهای خود با کمک ابزارهای یادگیری هستند. برای ایجاد یک تیم سطح برتر بایستی سه اقدام زیر را انجام داد:
- آغاز کردن یادگیری مهارتهای سطح برتر
- شتابدهی به تغییر و تحول در سیستم
- استاد شدن در مهارتهای کاربردی
فرمول ساخت یک تیم سطح برتر
برای رسیدن به تیمهای سطح برتر بایستی به آنها قدرت داده شود، در حالیکه بیشتر اوقات از گروههای کاری سنتی، قدرت سلب میشود. کار تیمی سطح برتر، شراکتپذیری، مسئولیت و تعهد را جایگزین خودخواهی، وابستگی و کنترل میکند.
مزایای تیمهای سطح برتر
- حضور گروهی از افراد با سطح مهارت بالا و فعال در کار
- استفاده از عقاید و انگیزههای تمام اعضای تیم
- اشتراک اطلاعات جهت ایجاد اعتماد بین اعضای تیم
- تفویض اختیار و دادن آزادی عمل برای بهبود کارآمدی
- چابکی و استفاده از زمان و استعدادهای اعضای تیم
- استفاده از مهارتهای خود مدیریتی در جهت تصمیمسازی سریع
- داشتن انعطافپذیری بالا و امکان غلبه بر پیچیدگیهای کاری
نقش تصمیم گیری در حل چالشهای مدیریتی
نگاهی به تیمهای کاری امروزی
محیطهای تجاری امروزی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. به همین دلیل نیاز به تصمیمگیری های سریع یکی از ویژگیهای بیزینسهای جدید میباشد. ارتباطات سریع و قوی در تیمهای امروزی باعث میشود تا تصمیمگیری های بهتری صورت پذیرد و ارزیابی درستی از این تصمیمات در کمترین زمان صورت پذیرد.
وجود رقابت زیاد در بین سازمانها و شرکتهای مختلف باعث میشود تا کسانی بتوانند در تجارت موفق شوند که از تمام توان تیم خود بهره ببرند. برآیند دانش، تجربه و انگیزه درونی بین افراد یک تیم میتواند مانند یک کاتالیزور، موفقیت یک سازمان را سرعت بخشد.
درباره مسعود معاونی
من مسعود معاونی استراتژیست محتوا و فعال در زمینه بلاگری و وبمستری هستم. در این سایت به موضوعات مرتبط با مدیریت میپردازم و سعی میکنیم خوانندگان سایت را با مباحث مدیریت به صورت جامع و کامل آشنا نمایم.
نوشته های بیشتر از مسعود معاونیمطالب زیر را حتما مطالعه کنید
ارزیابی نیروی انسانی با معیارهای HR
ارزیابی نیروی انسانی از موضوعات مهمی است که مدیران ارشد در هر کسب و کاری به دنبال آن هستند. تعریف معیارهای HR برای بررسی عملکرد اهمیت زیادی دارد.
مصاحبه استخدامی؛ راهکارهای برای گلچین نیروهای متخصص
مصاحبه استخدامی از فرایندهای مهم کاری در واحد منابع انسانی است که اگر به درستی انجام شود منجر به جذب نیروی متخصص و استعدادهای برتر خواهد شد.
سازگاری شغلی و تاثیر آن بر روی عملکرد سازمان
سازگاری شغلی یکی از مفاهیمی است که کارکنان یک سازمان در هر موقعیت شغلی با تسلط به آن میتوانند به کسب و کار برای خروج از بحرانها کمک کنند.
۱۰ راهکار برای مدیریت استارتاپهای ایرانی
استارتاپها یا همان شرکتهای نوپا از جمله مفاهیمی هستند که به تازگی مطرح شدهاند به همین دلیل مدیریت استارتاپهای ایرانی مشکل و پیچیده است.
۱۰ ترند برتر مدیریت منابع انسانی در سال ۲۰۲۱
اتفاقات یک سال گذشته و بروز بیماری کرونا باعث شد تا مدیریت منابع انسانی با تغییرات جدّی مواجه شود که مدیران باید توجه ویژهای داشته باشند.
آشنایی با سبکهای رهبری در یک سازمان
سبکهای رهبری نوع نگرش یک مدیر نسبت به سازمان وکگارکنان آن را شکل میدهند. معمولا مدیران براساس شرایط خودشان، یک سبک مدیریتی را انتخاب میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید