خلاقیت و نوآوری

بحث خلاقیت و نوآوری در سالیان اخیر از اهمیت بسیاری برخوردار گردیده است . تقریبا تمامی ابزارهای مختلفی که امروزه در اختیار ما هستند ، حاصل نوآوری ، ابتکار و خلاقیت انسان های نوآور ، مبتکر و خلاق می باشند . خلاقیت و نوآوری در علم مدیریت و کارآفرینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند و از طرفی دیگر برندهای تجاری هم به اهمیت داشتن خلاقیت و ارائه نوآوری در محصولات خود پی برده اند .

یک انسان خلاق سعی می کند از دانش و علمی که در اختیار دارد ، برای بهبود روند کار و زندگی خود و دیگران بهره ببرد . خلاقیت و نوآوری باعث می شود ذهن انسان ها رشد بیشتری بنماید و توانایی حل مسائل و چالش های جدید را با راهکارهای بهینه و جذاب پیدا کند.

ایجاد یک نوآوری همواره نیاز به خلاقیت ذاتی دارد . معمولا انسان های خلاق ، انسان های نوآور هم هستند و بالعکس . خلاقیت را می توان به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید تعریف کرد .

اهمیت خلاقیت

تداوم حیات سازمان ها به توانایی بازسازی آنها بستگی دارد . یک سازمان در صورتی که نتواند خود را بازسازی و احیاء نماید محکوم به شکست و فنا می باشد . سازمان های خلاق به راحتی نیازهای مشتری را درک کرده و شرایط خود را با آن منطبق می کنند .

خلاقیت در یک سازمان باعث می شود تا سازمان همواره برای یک موضوع (چالش) راهکارهای متنوعی را در اختیار داشته باشد . خلاقیت به سازمان ها کمک می کند تا ساختارهای سازمانی منعطف تری را داشته باشند و به راحتی تحمل پذیرش تغییرات را داشته باشند .

خلاقیت و نوآوری با یافتن های فکرهای جدید و ارتباط فکرها با فعالیت های کاری مرتبط است . باید توجه داشت که خلاقیت و نوآوری به تنهایی نمی تواند مشکلات یک سازمان را حل نماید . بلکه بایستی خلاقیت و نوآوری به صورت علمی و کاربردی در یک سازمان به اجرا در بیایند . برای این منظور به کمک برنامه ریزی می توان موفقیت ایده های خلاقانه را تضمین کرد .

چه کسی خلاق و نوآور است ؟

خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری

در پاسخ به این سئوال باید عنوان کرد که هر انسانی از استعداد خلاقیت به صورت ذاتی برخوردار است . بنابراین نمی توان خلاقیت را تنها محدود به عده خاصی دانست .

امّا این واقعیت که چرا برخی از افراد خلاقیت خود را بروز می دهند و از آن بهره می برند ، موضوعی است که باید در عوامل محیطی و شخصیتی آن را جستجو کرد .

اگر یک سازمان یا تیم امکان آزاد سازی ذهن نیروهای خود را از الگوهای زنجیره ای داشته باشد ، خواهد توانستد خلاقیت و نوآوری را در کارکنان و اعضای خود گسترش دهد . در ادامه به طور مفصل تری به موانع خلاقیت می پردازیم .

موانع خلاقیت و نوآوری

  1. عدم اعتماد به نفس
  2. ترس از انتفاد و شکست
  3. تمایل به همرنگی و همگونی با جامعه
  4. عدم تمرکز ذهنی
  5. و ..

باید توجه داشت که انسان ها به شدت عادت زده هستند و در مقابل تغییرات با حداکثر توان خود مقاومت می کنند . آنها دوست دارند که از روش های ثابت که قبلا آنها را تجربه کرده اند بهره ببرند . خلاقیت را می توان با مشاوره و هدایت تقویت کرد . تعاملات گروهی ، فکرها را به فعالیت بیشتر وا می دارد ، چرا که از هر ذهنی یک ایده و راهکار خارج می شود و این راهکارها افراد را به سوی خلاقیت بیشتر می کشاند .

معمولا افراد خلاق از شرایط روزمره خود ناراضی هستند و به دنبال بهبود مشکلات و یافتن راه حل آنها می باشند . در ادامه به معرفی برخی از ویژگی های افراد خلاق و نوآور می پردازیم :

  1. افراد خلاق مسائل و وضعیت هایی را می بینند که قبلا مورد توجه قرار نگرفته اند و راهکارهای بکری را درباره آن وضعیت ارائه می دهند .
  2. ایده ها و تجربیات حاصل از منابع گوناگون را به هم ربط می دهند و آنها را بر مبنای مزیتشان مورد بررسی قرار می دهند .
  3. معمولا چندین جایگزین مشخص را برای هر موضوعی دارند ، به عبارت دیگر فکر فعالی دارند و ایده پرور هستند .
  4. نسبت به پیش فرض های قبلی تردید می کنند و محدود به رسوم و عادات نمی شوند . به عبارتی دیگر دارای استقلال فکری هستند .
  5. به طور فی البداهه از نیروهای احساسی ، ذهنی و بینشی خود کمک می گیرند .
  6. در فکر و عمل از انعطاف بالایی برخوردار هستند .

نویسنده : مسعود معاونی

این نوشته در اصول مدیریت, مدیریت کارآفرینی ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *