نقش اطلاعات در تصمیم‌گیری

برای تغییر در شرایط و رسیدن به موقعیت بهتر بایستی از یک نقطه شروع کرد. برای شروع بایستی به یک دانش پایه‌ای درباره آن موضوع رسید. این دانش با تمرکز برروی داده‌های خام بدست می‌آید. در هر فرآیندی بایستی به نقش اطلاعات در تصمیم‌گیری توجه ویژه‌ای داشت.

به کارگیری اطلاعات در تصمیم‌گیری

یکی از موضوعات مهمی که در تصمیم‌گیری بایستی مدنظر قرار گیرد جمع‌آوری اطلاعات می‌باشد. جمع‌آوری اطلاعات یک فرآیند منظم و همیشگی است. تیم‌ها بایستی بعد از جمع‌آوری اطلاعات آنها را آنالیز کرده و از آن اطلاعات برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. همچنین تیم‌ها می‌توانند اطلاعات استخراج شده را با تیم‌های دیگر کاری به اشتراک بگذارند.

گام های مورد نیاز برای تصمیم گیری درست
گام های مورد نیاز برای تصمیم گیری درست

در تیم‌های کاری بایستی ضوابط مشخص و ساده‌ای را برای اشتراک‌گذاری اطلاعات بین تیم‌ها تدوین کرد. دسترسی به اطلاعات در تیم‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند بهترین تصمیمات را در بهترین زمان‌ها بگیرند.

همانطور که تجارت تغییرمی‌کند، فرآیندهای کاری، روابط بین افراد، مسئولیت‌ها و جریان‌های اطلاعاتی نیز باید تغییر کنند تا بتوان امکان توسعه را فراهم آورد. اشتراک‌گذاری اطلاعات شاه کلید حل مشکلات درون تیمی و بین تیمی در یک سازمان می‌باشد. در یک تیم بایستی یک ارزیابی از اشتراک‌گذاری اطلاعات وجود داشته باشد. این ارزیابی اطلاعات در تصمیم‌گیری می‌تواند نقش سازنده‌ای را ایفا کند.

معرفی تئوری های تصمیم گیری

اطلاعات عاملی برای افزایش انگیزه در افراد

اعتماد عامل اصلی موفقیت در کار تیمی
اعتماد عامل اصلی موفقیت در کار تیمی

وقتی ما به اعضای یک تیم اطلاعات بیشتری را می‌دهیم آن‌ها احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و سعی می‌کنند کار خود را با دقت و انگیزه بیشتری انجام دهند. اطلاعات به عنوان نشانه‌ای از قدرت در نظر گرفته می‌شود و کسانی که اطلاعات بیشتری دارند خود را قدرتمندتر می‌دانند و به همین دلیل سعی می‌کنند عملکرد بهتری داشته باشند.

اطلاعات قابل اشتراک گذاری در بین اعضای یک تیم

  • نرخ تولید، آمار و ارقام مربوط به کیفیت
  • ارائه بازخوردهای مشتری
  • بیان مشکلات فعلی سازمان
  • ارائه وضعیت رقبا و بازار
  • گزارش وضعیت مالی سازمان

اطلاعات عامل اصلی ایجاد اعتماد

اشتراک‌گذاری اطلاعات باعث ایجاد اعتماد اعضای یک تیم به یکدیگر می‌شود. همزمان با دریافت اطلاعات توسط گیرنده، یک سیگنال قوی نیز توسط او دریافت می‌شود. این سیگنال چیزی نیست جزء اعتبار و اعتمادی که به او داده شده است. این موضوع باعث می‌شود گیرنده اطلاعات احساس ارزش نماید و این احساس باعث تلاش بیشتری در وی خواهد شد.

تیم های موفق سعی در اشتراک‌گذاری اطلاعات در جوی از اعتماد و احترام را دارند چرا که:

اشتراک اطلاعات، اعتماد را بالا می‌برد و روابط سازنده بین اعضای یک تیم را ارتقا می‌بخشد.

تیم‌های کاری چابک این نگرش سنتی را که باید اطلاعات را به صورت محرمانه و مخفی نگهداشت دگرگون ساخته‌اند. هر چند محرمانگی اطلاعات یک اصل مهم است که بایستی در همه سازمان‌ها رعایت شود، امّا در بسیاری از مواقع می‌توان با آزادسازی اطلاعات بین اعضای یک تیم به تصمیم‌گیری سریع و موثر کمک نمود.

نقش انگیزه در موفقیت فردی و تیمی

و در پایان…

در فرهنگ کار سنتی، نقش افراد تنها انجام وظیفه است. اما در کسب و کارهای چابک، نقش افراد برعهده گرفتن پیامد است. افراد در یک تیم سعی می‌کنند بهترین اعمال را برای ایجاد یک پیامد مثبت انجام دهند. برای اینکه بتوان یک پیامد مثبت ایجاد نمود نیاز است تا به اطلاعات مختلف دسترسی داشت.

این نوشته در اصول مدیریت, علم داده ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *